Uudet painomenetelmät kuvataiteilijan apuna – case Plusprint

17.09.2020

Juuri painosta tulleet digiprintit ja lepotauko studiossa (kuva: Sade Virtanen)
Juuri painosta tulleet digiprintit ja lepotauko studiossa (kuva: Sade Virtanen)

Olen viime aikoina muokannut käsin tehtyjä teoksiani digitaalisesti uusiksi teoksiksi. Kun niistä haluaa tehdä ripustettavia tauluja, on mietittävä tulostustapoja. Paperille tai kapalevylle painaminen on tuttu juttu, mutta entä muut mahdollisuudet?

Jo keväällä 2020 huomasin, että ulvilalainen Plusprint kertoo sosiaalisessa mediassa uusista tulostimista, joilla saattoi painaa melkein mille alustalle vaan, vaikkapa oveen. Otin yhteyttä toimitusjohtaja Jari Kuivalaiseen, jonka kanssa oli vuosia tehty yhteistyötä toisissa yhteyksissä ja perinteisen painotekniikan asioissa.

Ja sitten tuli korona

Plusprint oli saanut Ulvilaan uuden, viimeisintä tekniikkaa olevan tasotulostimen ja sitä oltiin ottamassa käyttöön, kun koronaepidemia alkoi. Painotöiden tilaus väheni huomattavasti ja väkeäkin jouduttiin lomauttamaan. Plusprint joutui ottamaan aikalisän tasotulostimen tuotteiden kokeilussa ja lanseeraamisessa. Sitten tuli loppukesä ja kauppa alkoi taas vilkastua. Tässä uudelleenkäynnistysvaiheessa Kuivalainen kiinnostui kokeilemaan minun kanssani taidekuvien tulostusta.

– Tasotulostin on hyvin monipuolinen. Sillä voi tulostaa esimerkiksi metallille, muoville, lasille ja alumiinikomposiitille. Puulle tulostettaessa saa peittävän valkoisen värin kerta-ajolla. Tulostimella saa tehtyä myös lakkauksia. Itse asiassa se on ensimmäinen tällainen Richohin valmistama kone Suomessa, ja erittäin nopea, Kuivalainen kertoo.

Eikä tässä vielä kaikki. Samalla koneella saadaan tulostettua myös tapettia ja firmasta löytyy myös leikkuri, jolla tapetti saadaan valmiiksi sopivaan mittaan. Myös monenlaiset akustiikkalevyt ovat hyviä painopintoja.

– Materiaalien kirjo on laaja. Vanerille on tulostettu muun muassa hääkutsuja.

Mahdollisuuksia sisustusmarkkinoille

Kuivalainen näkee kasvun mahdollisuuksia paitsi yritysmaailmassa myös sisustusmarkkinoilla, joihin juuri akustiikkalevyt, taulut ja tapetit sopivat. Plusprintin toimitiloissa onkin jo runsaasti esimerkkejä siitä, miten painotuotteilla voi sisustaa ja lisätä työviihtyisyyttä.

PlusPrint on panostanut kasvuun viimeisen kahden vuoden aikana. Tavoitteena on laaja asiakaskunta suurista yrityksistä pieniin ja painotöissä tarjotaan mahdollisuuksia laajalla kirjolla uusimman tekniikan mahdollisuudet hyödyntäen.

– Pyrimme vastaamaan kaikkeen, mitä asiakkaat tarvitsevat. Uutena alueena ovat digitaaliset näytöt eli pystymme yhdistämään digitaalisuuden ja printin myös tällä tasolla. Myös arkkikoneita olemme uusineet siihen tahtiin, että olemme maan kärkeä digipainotekniikassa kokonaisuutena.

Jari Kuivalainen esittelee ensimmäisen tulostuskokeilun satoa
Jari Kuivalainen esittelee ensimmäisen tulostuskokeilun satoa

Kuvataiteilija tarvitsee luottopainon

Taiteilijan kannalta luottopaino on oleellinen asia. Kun taiteilija tekee digitaalisen teoksen, hän yleensä itse tekee myös aineiston, joka lähetetään painotaloon. Prosessissa on monta muuttuvaa tekijää kuten se, miten lopputulos eroaa tietokoneen näytöltä olevasta lopulliseen tulosteeseen. Näitä seikkoja voi joutua hiomaan. Lähipainossa asioita on helppo selvittää ja tutusta painopaikasta on helppo kysyä apua.

Kuivalainen näkee taiteilijat yhtenä kiinnostavana asiakasryhmänä.

– Meillä on halu tehdä mahdollisimman hyvää jälkeä. Toimitusajatkaan eivät ole välttämättä niin kiireisiä kuin yrityspuolella.

Ostoksia verkosta?

Sekä taiteilijaa että painoa helpottaisi verkkokauppa, jonka kautta taiteilija voisi tilata haluamansa tuotteet ja toisaalta taidepainatteista kiinnostuneet sisustajat voisivat ostaa verkkokaupasta haluamansa kuvan haluamalleen alustalle. Taiteilijoille tällainen esiintyminen painon verkkokaupassa olisi erittäin hyvä ja helppo myynnin lisä. Asiakas valitsee verkkokaupasta haluamansa taidekuvan ja paino hoitaa painatuksen ja tilausprosessin aina asiakkaalle toimitukseen asti. Taiteilija saa oman osansa tuotteen tuotosta.

Jari Kuivalainen lupaa tarttua toimeen ja käynnistää verkkokaupan pystyttämisen.

Puupohjalle painettu Tumma vesi sai kodin Sari ja Matti Isokallion luota.
Puupohjalle painettu Tumma vesi sai kodin Sari ja Matti Isokallion luota.

Kokeilujen tuloksia

Lähes kaikki Plusprintissä painetut teokset päätyivät syyskuussa 2020 pidettyihin näyttelyihin: Porin taidelainaamon syysnäyttelyyn, Galleria Taidekäytävän näyttelyyn ja Porin Taiteilijaseuran Lähitaide-vuosinäyttelyyn Porin vanhalle linja-autoasemalle. 

Yhteenvetona kokeiluista voi tässä vaiheessa todeta, että:

  • Pleksille painetut teokset ovat herättäneet ihastusta ja niiden läpikuultava kolmiulotteisuuden vaikutelma on hieno. Painoaineiston tulee kuitenkin olla riittävän tummasävyinen (voimakkaat värit ja kontrastit), jotta värit tulevat hyvin esille. 
  • Alumiinipohjalle painetut työt ovat tarkkoja ja "kirkkaita", hienoinen metallin vivahde tekee niistä kiinnostavia.
  • Puulle painettu teos toimii myös hyvin ja siinä on oma tunnelmansa.
  • Akustiikkalevylle painaminen onnistuu myös hyvin, mutta alkuperäisen kuvatiedoston tulee olla ehkä tavallista suurempi (vähintään 300 dpi), jotta kuva toistuu hyvin. Tässä on kuitenkin muuttujana muun muassa akustiikkalevyn valmistusmateriaali. Omalta osaltani jatkan vielä kokeiluja tälle pohjalle. Pidän sitä hyvin potentiaalisena tapana tehdä sisustustaidetta. 


Pleksille tulostetut teokset Leo, Horuksen silmä ja Madonna näyttelytilassa (Lähitaide ja Taidekäytävä). 

Alumiinille painetut teokset Horuksen silmä 2 ja Voittoisa aurinko Taidekäytävän näyttelytilassa. Akustiikkalevylle painettu teos Rannalla on kuvattu Lähitaide-näyttelyn tilassa.


Teksti ja teoskuvat: Hanna Valtokivi